Reklamní propisky jsou pořád v kurzu
Pokud existuje artikl, který patrně zůstane nesmrtelný, jsou to reklamní propisky. Pera, tužky, pastelky, fixy - existuje bezpočet variací psacích potřeb, kterým, co do marketingového významu může jen máloco konkurovat. Samotná propiska přitom prošla poměrně dramatických vývojem.
Dnes samozřejmost, kdysi rarita
Ač se nad tou představou všichni usmějeme, protože nám přijde prostě divná, ne vždycky bylo samozřejmostí mít po ruce propisku. Před válkami se ke psaní využívala zejména plnicí pera, kterým musel sekundovat savý papír a notná zásoba inkoustu. Praktické to nebylo vůbec, protože kromě značně náročné manipulace hrozilo, že pero vyteče, nebo si minimálně člověk umaže ruce. Kuličkové pero, nebo chcete-li propiska, však mělo před sebou ještě dlouhou cestu.
Tam, kde tužka nestačila
Bylo nasnadě, že vynalezení praktičtějšího a efektivního řešení je v dohledu. Jeho objevováním se zabývali vědci již v dávných dobách. Galileo Galilei byl jedním z prvých průkopníků, který se v 17. století pokusil o první prototyp "propisky". První patenty však na pera s postupně dávkovaným inkoustem byly uděleny až na konci 19. století. Ačkoliv pokusů bylo učiněno několik, ani jeden nepředstavoval dokonalý výrobek, který by dokázal udržet inkoust tak, aby nevytékal, nebo naopak nezasychal.
Průkopnické řešení dnešních propisek
S nápadem, jak udělat propisku dokonalou, přišel až Lászlo József Bíró, ve své době šéfredaktor uměleckého magazínu vydávaného v Budapešti. Pochopil, že náplň musí mít správnou konzistenci, jinak prostě nebude fungovat. Prototyp pera si pak nechal patentovat v roce 1938. První výroba však úplně propadla, pera byla nespolehlivá a velmi drahá. Až o několik let později se na trhu objevily ty, které známe dnes a které jsou hojně využívány jako reklamní propisky.
Díky rozumným nákladům jsou propisky skvělým marketingovým nástrojem, který je možné využít v běžném chodu firmy nebo v luxusnější verzi i jako krásný dárek pro obchodní partnery či zaměstnance.